مدیریت آنلاین
... چقــــــدر دیر می فهمیم که زندگــــــی همین روزهاییست که منتظــــر گذشتنش هســتیم... 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

بسیاری از شرکت‌ها، هنگام تهیه و تدوین برنامه‌ها و طرح‌های تبلیغاتی مختلف خود، دچار انحرافات و اشتباهاتی می‌شوند که در بیش‌تر مواقع به یکدیگر شباهت دارند. آگاهی از این اشتباهات می‌تواند در جلوگیری از تکرار آن‌ها موثر باشد.

یکی از اشتباهات رایج آن است که مدیران شرکت‌های مختلف تجاری، به دلیل دارا بودن اطلاعات فراوان و اشراف به محصول، صنعت و فضای تجاری که در آن قرار دارند، گمان می‌کنند که قادرند خود را به کسانی که بیرون از گود ایستاده‌اند به خوبی معرفی کنند و به همین جهت درصدد پاسخ به پرسش‌هایی برمی‌آیند که اصولاً کسی از آن‌ها نپرسیده است. گاه توضیحاتی ارایه می‌کنند که کم‌تر کسی برای شنیدن آن‌ها اشتیاق دارد چرا که حجم وسیعی از اطلاعات فنی و پایه‌ای به ناگهان بر سر مخاطبان آوار می‌شود.

v    مشکل دیگر این است که مدیران بازاریابی و دست‌اندرکاران امور تبلیغاتی، چندین ویژگی و خصوصیت بارز و منحصر به فردی را که یک محصول ممکن است داشته باشد، در یک آگهی تبلیغاتی می‌گنجانند! در حالی که خبر ندارند با این کار اهمیت هر یک از این ویژگی‌ها و نقاط مثبت محصول را کمرنگ می‌کنند و دیگر آن طور که باید، در نظر مخاطبان جلوه نمی‌کند.

v    از سویی دیگر بیش‌تر شرکت‌ها، در تبلیغات خود ادعا می‌کنند که قادر به برآوردن تمامی نیازهای مشتریان نظیر کیفیت بالا و قیمت پایین هستند اما در عمل متاسفانه بعضی یا هیچ کدام از وعده‌ها و سخنان آن‌ها محقق نمی‌شود. ادعای غیرواقعی به نوعی تقلب محسوب می‌شود و باید توجه داشت که مشتریان از این ادعاهای نادرست خسته شده‌اند و به محض این که یک بار به غیرواقعی بودن ادعاهای شما پی ببرند احتمال بازگشت مجدد آن‌ها بسیار ضعیف خواهد بود.

استفادهء صرف برخی از رسانه‌ها که حالت غیرفعال دارند نیز از دیگر اشتباهات برخی دست‌اندرکاران بازاریابی و تبلیغات است. رسانه‌هایی نظیر صفحات مربوط به نیازمندی‌ها در روزنامه‌و یا صفحات زرد از رسانه‌های غیرفعال محسوب می‌شوند، چرا که این رسانه‌ها در زمینهء جلب توجه و علاقهء آن دسته از مشتریان بالقوه که در حال حاضر به دنبال خرید محصول نیستند (اما این نیاز در آن‌ها وجود دارد) کارآیی چندانی ندارند و فقط برای آن دسته از مشتریانی مفید است که فعالانه به دنبال ارضای نیاز بالفعل خود و خرید محصول مورد نظر هستند و با مراجعه به صفحات مخصوص آگهی‌ها در روزنامه‌ها یا مجلات و یا صفحات زرد، به دنبال فروشندهء مناسب می‌گردند. بنابراین نباید از توجه همزمان به این دو طیف از مشتریان (بالفعل و بالقوه) و عرضهء کالا و خدمات مربوط در رسانه‌های مناسب آن‌ها غافل شد.

v    همچنین از جمله اشتباهات دیگری که مدیران و دست‌اندرکاران امور بازاریابی و تبلیغات باید از آن اجتناب کنند، پرهیز از کلیشه‌سازی است. بسیاری از شرکت‌ها با توجه به دستاوردهای موفقیت‌آمیز تبلیغات انجام شده در شرکت‌های مشابه، ترجیح می‌دهند آگهی‌ها و پیام‌های تبلیغاتی خود را تا حد ممکن شبیه آن‌ها تهیه کنند و از این موضوع غافلند که مردم از آگهی‌های جدید و متفاوت استقبال بیش‌تری می‌کنند و این‌گونه آگهی‌ها موفقیت‌بیش‌تری در جلب توجه و علاقهء آن‌ها می‌تواند داشته باشد. بنابراین به جای گرایش به پیروی از سایرین باید به دنبال ایده‌های خلاقانه و نوآوری بیش‌تر در برنامه‌های تبلیغاتی بود تا هر چه بیش‌تر از سایرین متمایز شد.

منبع: روزنامه سرمایه مورخ 2/11/1385 – نوشته دکتر فاطمه احسان

[ پنجشنبه ٥ آذر ۱۳۸۸ ] [ ٦:٥٤ ‎ب.ظ ] [ Hadis ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت... پیامبر اعظم(ص)
موضوعات وب
امکانات وب
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت