مدیریت آنلاین
... چقــــــدر دیر می فهمیم که زندگــــــی همین روزهاییست که منتظــــر گذشتنش هســتیم... 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

 

توجه به کارکنان به عنوان بزرگترین و مهمترین سرمایه سازمان مسئله ای است که در دو دهه اخیر رشد فراوانی داشته است. این جنبش نیز مانند شماری دیگر از جنبشهای کارآمد مدیریت، سودمندی و کاربری بالایی دارد و هم اکنون در سراسر کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان نفوذ کرده و در مبانی و اصول کار و ارتباط با کارکنان تحولی شگرف ایجاد کرده است.
 اندیشه های تازه و دگرگونی های ریشه ای که در قلمروی مدیریت منابع انسانی پدید آمده بی آنکه با ایستادگی یا مقاومتی مواجه شود، به آسانی پذیرفته شده و راه را برای بهره گیری بالاتر از توان تخصصی کارکنان سازمان هموار کرده است.
 بسیاری از تحولات سالهای کنونی که در قالب نامتمرکز کردن نظام مدیریت، کاهش لایه های سازمانی، مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری و اموری از این دست پدید آمده اند، همگی به دلیل آن است که نگرش سازمانها نسبت به نیروی کار دگرگون شده و کارکنان سازمان از تعریف کهنه و نارسای دوره پس از انقلاب صنعتی رها شده و با تعریف تازه منابع پر ارزش شناخته می شوند. هم اکنون سازمانهای صنعتی، بازرگانی و حتی خدماتی بیش از پیش برای بالا بردن درجه بهره وری خود به افزایش توان تخصصی، رضایت و دلبستگی منابع ا نسانی خود روی آورده اند و بهره وری را با بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی کاری مربوط ساخته اند.
امید است متن حاضر، نیم نگاهی مثبت و موثر در شناخت مسایل انسانی باشد.

 

 


نیروی انسانی ، قدرت نهفته سازمانی

 
 

توجه به کارکنان به عنوان بزرگترین و مهمترین سرمایه سازمان مسئله ای است که در دو دهه اخیر رشد فراوانی داشته است. این جنبش نیز مانند شماری دیگر از جنبشهای کارآمد مدیریت، سودمندی و کاربری بالایی دارد و هم اکنون در سراسر کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان نفوذ کرده و در مبانی و اصول کار و ارتباط با کارکنان تحولی شگرف ایجاد کرده است.
 اندیشه های تازه و دگرگونی های ریشه ای که در قلمروی مدیریت منابع انسانی پدید آمده بی آنکه با ایستادگی یا مقاومتی مواجه شود، به آسانی پذیرفته شده و راه را برای بهره گیری بالاتر از توان تخصصی کارکنان سازمان هموار کرده است.
 بسیاری از تحولات سالهای کنونی که در قالب نامتمرکز کردن نظام مدیریت، کاهش لایه های سازمانی، مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری و اموری از این دست پدید آمده اند، همگی به دلیل آن است که نگرش سازمانها نسبت به نیروی کار دگرگون شده و کارکنان سازمان از تعریف کهنه و نارسای دوره پس از انقلاب صنعتی رها شده و با تعریف تازه منابع پر ارزش شناخته می شوند. هم اکنون سازمانهای صنعتی، بازرگانی و حتی خدماتی بیش از پیش برای بالا بردن درجه بهره وری خود به افزایش توان تخصصی، رضایت و دلبستگی منابع ا نسانی خود روی آورده اند و بهره وری را با بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی کاری مربوط ساخته اند.
امید است متن حاضر، نیم نگاهی مثبت و موثر در شناخت مسایل انسانی باشد.
 

ارزش کارکنان خود را بدانید
انسان موجودی اجتماعی است و ارتباط با دیگران در نهاد او نهفته است. نیروی انسانی، بزرگترین دارایی هر سازمانی محسوب می شود که علاوه بر بعد فیزیکی دارای بعد معنوی است. پس بکوشید آنان را دریابید و بفهمید که در درون آنان چه می گذرد. شاید بتوانید با کاستن از لایه های سطحی و ارتباطی بین خود و آنان به ایده های طلایی آنان دست یابید. افراد می توانند سازمان شما را بسازند یا ویران کنند. آنان می توانند برای رسیدن به اهداف شما و سازمان نقشی سازنده یا مخرب داشته باشند. اگر مدیران بدرستی این موضوع را درک کنند، آن وقت می توانند از زاویه ای مناسب تر به کارکنان خویش بنگرند.
مدیر موفق به کارکنان خود به عنوان ابزار و ماشین نمی نگرد، بلکه به تواناییهای روحی و فکری آنان اطمینان دارد و می داند که دارای ظرفیت های مختلفی برای انجام دادن امور گوناگون هستند. تواناییهای پنهان بشر نامحدود است. کارکنان می توانند ابداع کننده روشها و شیوه های جدید و عملکرد بهتر امور سازمانی باشند. آنان می توانند مشکلات و نقاط ضعف سازمان را کاهش دهند و نتایجی شگفت آور را برای شرکت به ارمغان بیاورند. اما آنان مانند بسیاری چیزهای با ارزش دیگر می توانند شکننده باشند. آگاه باشید و با دقت و احتیاط با آنان گرفتار کنید. بکوشید احساسات آنان را درک کنید و به ارزشهای این داریی های گرانبها پی ببرید.
    
    - چگونه به ارزش کارکنان پی می برید؟
    - در صورت آگاهی از توانایی های کارکنان، چگونه از آن بهره می برید؟
    - وقت خود را بیشتر صرف حفظ و مراقبت از کارکنان می کنید یا ابزار و ماشین‌ آلات؟
    
تاکید به آموزش و بهسازی منابع انسانی

کارکنان باید از اصول و روشهای انجام دادن کارها آگاهی داشته باشند. آنان تنها به همان اندازه که می دانند می توانند کارها را انجام دهند. بنابراین برای بهبود و توسعه عملکرد سازمان لازم است نسبت به افزایش دارایی و توانایی افراد توجهی خاص نشان بدهید.
انجام دادن تمامی امور به شکلی شایسته توسط همه کارکنان، بسیار آرمانی به نظر می رسد اما بندرت اتفاقی می افتد. مدیران از کارکنان دلخورند و آنان را سرزنش می کنند، کارکنان نیز خود را فاقد صلاحیت کافی تصور می کنند. اما بدانید که هر کارمندی به دو دلیل، ممکن است ضعیف عمل کند و کارها را به شکل دلخواه انجام ندهد. اول به دلیل عدم تمایل به کار که تحت تاثیر عوامل گوناگون است، دوم ضعف در انجام دادن امور و عدم آشنایی با اصول صحیح روش انجام کارها.
آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از آسان ترین راه حلهایی است که تاثیری بسیار مثبت در بهبود عملکرد افراد در سازمانها داشته است. استفاده از این روش حتی برای حل مشکل ترین مسایل سازمانی نیز موثر است. هر گاه در مورد اجرای برنامه ای خاص تصمیم گیری کردید، آن را با کارکنان در میان بگذارید. دانش و اطلاعات آنان را در مورد درست انجام دادن کارها بسنجید، سپس بهترین روشهای انجام دادن کارها را به آنان آموزش دهید هرچند این کار ساده به نظر می رسد، از اهمیتی فوق العاده برخوردار است و نتایجی شگفت آور را به همراه دارد. پس به تعلیم و تربیت بیشتر توجه کنید و همواره بر آموزش و بهسازی منابع انسانی تاکید کنید.
    
    - به نظر شما چه تعداد از کارکنانتان ممکن است روش صحیح انجام دادن کارها را ندانند؟
    - بهترین مسایلی که لازم است کارکنان برای انجام دادن درست کارها بدانند، چیست؟
    - نیارهای آموزشی کارکنان شما چیست؟
    

کارکنان ممتازتان را از دست ندهید
کارکنان سرمایه های اصلی و واقعی مدیران محسوب می شوند. یافتن کارمندی خوب، کاری دشوار است و یافتن کارمند ممتاز از آن هم مشکل تر. پس اگر کارمندی خوب دارید ارزش آن را بدانید و او را حفظ کنید. امروزه بهره مند شدن از کمک دیگران شوخی تلقی می شود، زیرا یافتن کسی که به دیگران کمک کند، مشکل به نظر می رسد. شرکتها نیز هزینه های سنگینی بابت آگهی استخدام، مصاحبه و آموزش کارکنان می پردازند تا بتوانند کارمندی بیابند که برای سازمان مفید و کارآمد باشد. بنابراین حفظ و مراقبت از کارکنان زحمتکش و کارآمد به هر شکل ممکن، ضروری به نظر می رسد. کارمند خوب داشتن امتیاز محسوب می شود. آنان سختکوش هستند و کمک هایی مهم به همکاران خود می کنند.
 از کار کردن لذت می برند و منشأ ارتقا و بهبود عملکرد سازمان  می شوند. کسی نمی داند چرا بعضی از کارکنان این گونه اند، هر چند دانستن آن هم چندان مهم نیست. آنچه اهمیت دارد، پیدا کردن، استخدام و مراقبت از آنان است که کاری است دشوار، البته منظور مااین نیست که به علت نیازی که به کارکنان داریم در مقابل درخواستهای غیرموجه آنان سر تعظیم فرود آوریم، بلکه منظور ا از مراقبت، حفظ اصولی افرادی است که کارشان خوب است و خیلی از سازمانها در جستجوی یافتن آنان هستند.
    
    - تاکنون چه برنامه هایی برای حفظ و نگهداری کارمندان با استعداد و خلاق خود داشته اید؟
    - به نظر شما چرا طی یکسال گذشته کارکنان خوب تصمیم به ترک شما گرفته اند؟
    - چه تفاوتی بین کارکنان ضعیف و کارکنان خوب قایل شده اید؟
    

کارکنان را از مشکلات و مسایل اقتصادی شرکت آگاه سازید
اطلاعات را در میان بگذارید و با این عمل کارکنان خود را آموزش دهید و تربیت کنید. آنان را کاملاً آگاه سازید و بدین ترتیب کمک کنید درک کنند که شما با چه مسایلی روبرو هستید. این کار باعث می شود آنان احساس کنند در حل مسایل سازمانی شریک هستند نه رقیب یا دشمن. بیشتر کارکنان از مسایل اقتصادی سازمان، به ویژه از هزینه های عملیاتی آگاهی ندارند، عدم آگاهی از وضعیت مالی شرکت ممکن است منجر به اشاعه باورهایی غلط شود. برای نمونه، شاید کارمندی تصور کند که شرکت از نظر مالی توانایی کافی برای تامین خواسته ها یا پروژه های مورد نظر او را دارد یا می تواند پول بیشتری به او بپردازد.

پیامد این گونه باورها در صورت عدم تامین انتظارات آنان، دلسردی از کار وا حساس خشم نسبت به مدیر یا همکارانی است که احساس می شود از امتیازاتی ویژه برخوردار شده اند. بنابراین کارکنان را در حد توان و نیازشان از مسایل اقتصادی شرکت آگاه سازید. بسیاری از آنان هنوز به این باور نرسیده اند که اگر سودی در کار نباشد، کاری برای آنان وجود نخواهد داشت مشارکت آنان در گروی این گونه اطلاع رسانی ها است.
    
    - آگاهی و اطلاعات کارکنان را از وضعیت مالی شرکت چگونه ارزیابی می کنید؟
    - اطلاعات شما در مورد مسایل مالی شرکت چقدر است؟
    - چقدر زمان لازم دارید تا بتوانید سمیناری در مورد مسایل اقتصادی و مالی سازمان برگزار کنید؟
    
ارزشیابی و بررسی عملکرد باید به منظوری خاص صورت گیرد
زمانی که اقدام به ارزشیابی عملکرد کارکنان می کنید، لازم است به آنان بازخوردهای واقعی و سودمندی ارایه کنید. در غیراین صورت، ارزشیابی فقط وقت تلف کردن است. به کارمندان بگویید دقیقاً چه انتظاری از آنان دارید و باید چه کاری انجام دهند تا سازمانی موفق داشته باشید. سپس به آنان کمک کنید نگرش و توانایی خود را برای بهتر بودن و بهتر انجام دادن امور در دوره های آینده بهبود بخشند.
ارزشیابی عملکرد ممکن است در دل بسیاری از کارکنان ایجاد رعب و وحشت کند. ارزشیابی ابزاری مهم و قدرتمند برای مدیران محسوب می شود، ضمن اینکه حاصل این فرایند ممکن است منجر به توسعه و ارتقای سطح تخصص و تجارب افراد شود. اما ارزشیابی در صورتی موثر خواهد بود که به دیگران بازخورد داده شود، بازخوردی صادقانه و سودمند.
 متاسفانه بیشتر اوقات این برنامه سرسری گرفته می شود و دستاوردهای آن بسیار ناچیز است. بیشتر مواقع به علت برخورد نامناسب و غیراصولی مدیران، این مساله موجب اضطراب کارکنان می شود، وقتی ارزشیابی کارکنان در گزارش های زرق و برق دار و مفصل، خلاصه شود و اطلاعاتی سرد و خشک در مورد وضعیت افراد ارایه می دهد و یا زمانی که حاصل کار ارزشیابی تنها انجام وظیفه تلقی می شود، تنها نتیجه ارزشیابی مجموعه ای قطور از اوراق است که به جای می ماند و در واقع کاری جز اتلاف وقت نکرده ایم.
اگر برای سازمان اهدافی در نظر گرفته اید و برای رسیدن به آن به طور جدی می کوشید، باید بدانید که ارزشیابی عملکرد ابزار انگیزشی کارآمدی است که در دست شماست. به گونه ای که هم سازمان و هم کارکنان می توانند از آن بهره برند.
    
    - ارزشیابی کارکنان چگونه ممکن است سودمند واقع شود؟
    - مدت زمانی که صرف نوشتن گزارش ارزشیابی می کنید، چقدر است؟
    - چگونه می توانید فرآیند ارزشیابی را بهبود بخشید؟
    
سازمانها بدون منابع انسانی هیچ چیز نیستند
بدون منابع انسانی سازمانی وجود نخواهد داشت. بله ممکن است شما ساختمان، ماشین آلات و حساب بانکی مناسبی داشته باشید، اما می دانید که بدون کارکنان به هیچ چیز دست نخواهید یافت. کارکنان با ارزش ترین دارایی شما محسوب می شوند، پس به گونه ای با آنان رفتار کنید که در خور این سرمایه با ارزش باشد.
در بیشتر اوقات، در مورد سازمانها، نهادها و موسسات صحبت می کنیم، فراموش می کنیم که این اسامی فقط پوسته یک مجموعه را نشان می دهند که بدون نیروی انسانی هیچ چیز نیست، هر چند ممکن است سازمانها از ساختمان، ابزار و ماشین الات و سرمایه کافی برخوردار باشند، بدون انسان نمی توان از این همه امکانات سازمان ساخت. ساختمان که نمی تواند چیزی تولید کند. ماشین الات که نمی توانند پاسخگوی مشتریان باشند. پول هم که کاری انجام نمی دهد، مگر اینکه توسط افرادی خرج یا سرمایه گذاری شود. وقتی ما به عمق مسایل و برنامه های سازمانها می نگریم، به سادگی در
 می یابیم که آنچه واقعاً در سازمان داریم، کارکنان هستند اما معمولاً به همان سادگی هم از آنان غفلت می کنیم.
به عنوان مدیر لازم است مرتباً به خودمان یادآوری کنیم که موجودیت سازمانی ما صدقه سر وجود کارکنان است. در این صورت می توانیم با آنان با احترام بیشتری برخورد کنیم و توجه خود را بیشتر معطوف حمایت و مراقبت از آنان کنیم. مطمئن باشید نتایجی خوب به دست می آورید و پاداش آن را خواهید گرفت.
    
    - برای بهره برداری اصولی از کارکنان چه تصمیمی دارید؟
    - آیا کارکنان را به عنوان با ارزش ترین عامل تولید و یا برعکس کم ارزش ترین عامل در نظر می گیرید؟
    - چه باید کردتا منابع انسانی به عنوان نقطه اتکای شما و سازمان محسوب شوند؟
    
    بهبود منابع انسانی با ارایه فرصت به آنان
    به کارکان فرصت رشد دهید. این جمله قدیمی همواره سرلوحه برنامه های بسیاری از مدیران بوده و هست.
بدین معنی که به آنان دستورهایی واضح و وظایفی مشخص همراه با مسئولیت و فرصت کافی دهید تا بتوانند در راستای رسیدن اهداف سازمانی گام بردارند و خود را در عرصه کار و تخصص و دانش شرکت، رشد دهند و مطرح کنند.

شما نیاز دارید کارکنانتان را پرورش دهید و وضعیت علمی و تخصصی آنان را بهبود بخشید برای این کار لازم است به آنان فرصت بدهید. به آنان دستورهایی روشن و مشخص دهید و کمک کنید انتظارات خود و
 خواسته های خود شما را درک کنند، امکانات لازم برای انجام دادن امور را در اختیار آنان بگذارید و سپس به آنان اجازه دهید هماهنگ با روش و مقررات موجود در راستای اهداف سازمانی حرکت کنند.
 کارکنان نماینده شما محسوب می شوند. بدین معنی که کارهایی را برای شما انجام می دهند که شما به دلایلی نمی توانید یا نباید انجام دهید. ولی در نهایت مسئولیت امور به عهده شماست. به همین دلیل در واگذاری وظایف دقت بیشتری داشته باشید و به آنان فرصت رشد بدهید. آن وقت خواهید دید که نه تنها کارهای محوله انجام خواهد شد، بلکه شما دارای کارکنان صالح و شایسته ای هستید که برای تحصیل اهداف سازمانی بسیار موثرند. بنابراین تاکید می شود به افراد مسئولیت و اختیار کافی و امکانات مناسب برای انجام دادن کارها داده شود.
    
    - چگونه کارکنانتان را پرورش می دهید؟
    - چه فرصتهایی در اختیار آنان قرار می دهید؟
    - در صورتی که فرصتهای مناسب برای رشد و ارتقا به کارکنان داده اید چه نتایجی به دست آورده اید؟
    
بهترین منابع انسانی را برای خود انتخاب کنید.

تحقیق کنید و بکوشید تا بهترینها را بیابید، جذب و استخدام کنید. با این کار به سادگی می توانید سازمانتان را به خوبی آرایش دهید.
 هدف شما چیزی جز انجام یافتن درست کارها و امور سازمان نیست. ساده ترین راه برای موفقیت در کارها، داشتن کارکنانی است که شما را در این مسیر یاری کنند. بعضی وقتها مدیران دچار این اشتباه می شوند که به کارکنان به عنوان یکی از ابزارهای فرایند تولید می نگرند. اما دیدگاه بهتری هم وجود دارد. به آنان به عنوان نیروی جادویی در سازمان بنگرید. آنان را آتشی بدانید که می توانند منجر به انفجار بهره وری و کارایی در سازمان شوند. در واقع شما نیاز دارید بهترین افراد را داشته باشید. اگر چه پیدا کردن بهترینها و به کارگیری آنان مستلزم صرف زمان زیادی است و کار مشکلی به نظر می آید. اما به زحمتش می ارزد و تمامی هزینه ها، وقت و زحماتی که متحمل شده اید جبران خواهد شد.
مدیران به کمک کارکنانشان به موفقیت می رسند و هیچ مدیری به تنهایی نمی تواند به اهداف سازمانی نایل شود. برای رسیدن به نتایج بزرگ، به منابع انسانی کارآمد نیاز دارید و به کسانی که تحت هر شرایطی به خوبی کار می کنند. راه دقیقی برای شناخت این گونه افراد وجود ندارد اما می توان با نگاهی اجمالی به سابقه عملکرد آنان، احتمال انتخاب بهترینها را بالا بُرد.
 بدانید افراد موفق و کارآمد می توانند برای شما موفقیت را به ارمغان بیاورند. پس در گزینش نیروی انسانی دقت کنید و بهترینها را مقدم بشمارید.
    
    - اگر شما بخواهید کارکنان را ارزشیابی کنید آیا می توانید بگویید که آنان بهترینها هستند؟
    - چگونه می توانید بهترین افراد را انتخاب و استخدام کنید؟
    - چگونه می توانید تیم کاری خود را از بهترینها تشکیل دهید؟
    
منبع ماهنامه نفت پارس

[ چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۸٩ ] [ ۸:٢٤ ‎ب.ظ ] [ Hadis ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت... پیامبر اعظم(ص)
موضوعات وب
امکانات وب
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت